Guide: Kan inte ladda ner eller uppdatera appar på iPhone?

Har du problem med att hämta nya appar eller uppdatera de du redan har från App Store på din iPhone? Kanske fastnar nedladdningen på “väntar”, du får ett felmeddelande, eller så händer ingenting när du trycker på hämta/uppdatera? Här är en checklista med vanliga lösningar.

Grundläggande kontroller

Börja med de här enkla stegen som löser många vanliga problem.

Kontrollera internetanslutningen

  • App Store kräver en fungerande internetanslutning (Wi-Fi eller mobildata). Öppna Safari och försök ladda en webbsida för att säkerställa att din anslutning fungerar. Prova att byta mellan Wi-Fi och mobildata om möjligt.

Kontrollera lagringsutrymme

  • Du kan inte installera eller uppdatera appar om telefonens minne är fullt. Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och se till att du har tillräckligt med ledigt utrymme. Frigör plats om det behövs (se vår separata guide om lagringsproblem).

Starta om din iPhone

  • En enkel omstart löser ofta tillfälliga problem med App Store och andra systemprocesser. Stäng av och starta om telefonen.

Pausa och återuppta / Prioritera nedladdning

  • Om en appikon visas på hemskärmen men nedladdningen verkar ha fastnat:
    1. Tryck och håll ned på appikonen.
    2. I menyn som dyker upp, välj Återuppta hämtning (om den är pausad) eller Prioritera nedladdning (om flera appar hämtas samtidigt). Du kan också välja Avbryt hämtning och sedan försöka igen från App Store.

Kontrollera App Store och ditt Apple-ID

Problem kan också ligga i själva App Store eller ditt konto.

Uppdatera appen manuellt (om det gäller en uppdatering)

Även om appar oftast uppdateras automatiskt, kan du behöva göra det manuellt ibland.

  1. Öppna App Store.
  2. Tryck på din profilikon längst upp till höger.
  3. Svep nedåt på sidan för att uppdatera listan med väntande uppdateringar.
  4. Hitta appen i listan och tryck Uppdatera, eller tryck Uppdatera alla.

Kontrollera betalningsmetod

Du måste ha en giltig betalningsmetod registrerad på ditt Apple-ID, även för att hämta gratisappar.

  1. Gå till Inställningar > [Ditt namn] > Betalning och leverans. (Du kan behöva logga in med ditt Apple-ID).
  2. Kontrollera att din betalningsmetod är giltig och inte har löpt ut eller har andra problem. Uppdatera informationen om det behövs.
  3. Om du inte har någon betalningsmetod, tryck på Lägg till betalningsmetod och följ instruktionerna.

Logga ut och in från App Store / Apple-ID

Detta kan lösa problem med autentisering eller tillfälliga kontofel.

  1. Gå till Inställningar > [Ditt namn] > Medier och köp.
  2. Tryck på Logga ut.
  3. Starta om din iPhone.
  4. Gå tillbaka till Inställningar > Medier och köp (eller försök hämta en app så uppmanas du logga in) och logga in med ditt Apple-ID igen.

Kontrollera systeminställningar och status

Vissa systeminställningar eller externa faktorer kan påverka App Store.

Kontrollera Datum och Tid

  • Felaktig tid på telefonen kan störa kommunikationen med Apples servrar. Gå till Inställningar > Allmänt > Datum och tid och se till att Ställ in automatiskt är påslaget.

Kontrollera begränsningar (Skärmtid)

  • Om Skärmtid är aktiverat, kan det finnas begränsningar som hindrar appinstallationer.
    • Gå till Inställningar > Skärmtid > Begränsa innehåll/integritet (om aktivt).
    • Tryck på Köp i iTunes och App Store.
    • Se till att Installera appar är inställt på Tillåt.

Kontrollera Apples systemstatus

  • Ibland kan App Store eller relaterade tjänster ha tillfälliga driftstörningar hos Apple. Besök Apples officiella Systemstatus-sida för att se om det finns några rapporterade problem.

Uppdatera iOS

  • En föråldrad iOS-version kan orsaka kompatibilitetsproblem med App Store. Gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering och installera den senaste versionen om tillgänglig.

När ska man söka professionell hjälp?

Om du har gått igenom alla dessa steg och fortfarande inte kan ladda ner eller uppdatera appar, kan det bero på ett mer specifikt problem med ditt Apple-ID, dina nätverksinställningar (t.ex. brandväggar om du är på ett företagsnätverk) eller i sällsynta fall telefonens mjukvara.

  • För problem specifikt kopplade till ditt Apple-ID eller köp: Kontakta Apple Support direkt.
  • För misstänkta mjukvaruproblem i telefonen: Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med djupare felsökning.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Felsökningssteg delvis baserade på information från Apple Support. Kompletterande steg är baserade på allmän felsökningspraxis för iPhone och App Store.