Guide: Google Pixel långsam eller fryser? Felsök prestanda
Känns din Google Pixel långsam, hackar bilden när du scrollar, tar den lång tid på sig att svara, eller händer det att den fryser helt? Sådana prestandaproblem kan oftast kopplas till fullt lagringsutrymme, appar som beter sig illa eller att systemet behöver uppdateras. Här går vi igenom Googles rekommenderade steg för att felsöka och åtgärda problemen.
Grundläggande åtgärder och uppdateringar
Börja med de här grundläggande stegen som ofta löser tillfälliga problem.
Starta om telefonen
En omstart rensar temporärt minne och kan lösa många småproblem som orsakar seghet eller frysningar.
- På Pixel 5a och tidigare: Håll av/på-knappen nedtryckt i cirka 30 sekunder, eller tills telefonen startas om.
- På Pixel 6 och senare (inkl. Fold): Håll av/på-knappen och knappen för att höja volymen nedtryckta samtidigt i några sekunder. Tryck sedan på Starta om på skärmen.
Kontrollera och installera systemuppdateringar
Att ha den senaste Android-versionen för din Pixel är viktigt för både säkerhet och prestanda.
- Gå till Inställningar > System > Programvaruuppdatering (eller Systemuppdatering).
- Tryck på Sök efter uppdateringar.
- Installera eventuella tillgängliga uppdateringar genom att följa anvisningarna.
Uppdatera dina appar (via Google Play Butik)
Äldre versioner av appar kan ibland orsaka konflikter eller prestandaproblem.
- Öppna Google Play Butik-appen.
- Tryck på din profilikon uppe till höger.
- Tryck på Hantera appar och enheter.
- Under “Tillgängliga uppdateringar”, tryck på Uppdatera alla eller uppdatera appar individuellt.
Kontrollera lagring och hantera appar
Fullt minne och appar som beter sig illa är vanliga orsaker till prestandaproblem.
Kontrollera och frigör lagringsutrymme
Om telefonens lagringsutrymme är nästan fullt (<10% ledigt) kan det göra hela systemet långsammare.
- Gå till Inställningar > Lagring.
- Se hur mycket utrymme som är ledigt.
- Om det är ont om utrymme, använd funktionen Frigör utrymme (ofta via Google Files-appen som systemet länkar till) för att ta bort onödiga filer, oanvända appar eller säkerhetskopierade foton/videor.
Identifiera och stäng appar som inte används (Tvinga avslutning)
Om du misstänker att en specifik app har hängt sig eller orsakar problem just nu, kan du tvinga den att stänga.
- Gå till Inställningar > Appar > Visa alla appar.
- Hitta och tryck på appen det gäller.
- Tryck på Tvinga att avsluta och sedan OK.
- Notera: Detta är främst en tillfällig lösning för en app som aktivt krånglar. Att regelbundet tvinga avslutning på appar behövs normalt inte och kan ibland dra mer batteri när appen måste startas om helt. Undvik att göra detta på viktiga systemappar.
Felsök med Säkert läge (Felsäkert läge)
Detta är ett bra sätt att se om en app du själv har installerat är orsaken till problemen.
Starta i Säkert läge
- Tryck och håll in telefonens strömknapp tills avstängningsmenyn visas.
- Tryck och håll fingret på alternativet “Stäng av” på skärmen.
- Bekräfta att du vill starta om i Säkert läge genom att trycka OK.
Testa telefonen i Säkert läge
- Telefonen startar nu om och endast Googles originalappar är aktiva. Alla appar du själv laddat ner är tillfälligt inaktiverade (de finns kvar men körs inte). Texten “Säkert läge” visas oftast längst ner på skärmen.
- Använd telefonen som vanligt en stund. Känns den snabbare nu? Uppstår frysningarna eller lagget fortfarande?
dentifiera problem-appen
- Om telefonen fungerar bra i Säkert läge: Då är det med stor sannolikhet en app du har installerat som orsakar problemen.
- Starta om telefonen normalt (håll strömknappen, välj Starta om).
- Börja med att avinstallera den senast installerade appen. Starta om telefonen och se om problemet är borta.
- Om inte, fortsätt avinstallera appar en i taget (börja med de du installerat närmast inpå att problemen började) och testa efter varje avinstallation, tills prestandaproblemen försvinner.
- När du hittat boven kan du installera om de andra apparna du tog bort.
- Om telefonen fortfarande är långsam/fryser i Säkert läge: Då ligger problemet troligen i systemet eller hårdvaran. Gå vidare till nästa steg.
Avancerad åtgärd (Sista utväg)
Om grundläggande felsökning och Säkert läge inte hjälper.
Återställ till fabriksinställningar
Detta raderar all data på telefonen och återställer den helt. Det kan lösa envisa mjukvaruproblem.
- Viktigt: Säkerhetskopiera allt du vill spara (foton, kontakter, filer etc.) till ditt Google-konto eller annan plats innan du börjar.
- Du hittar alternativet oftast under Inställningar > System > Återställ alternativ > Radera all data (fabriksåterställning).
- Notera: Om problemet orsakades av en specifik app och du installerar om den appen efter återställningen, kan problemet komma tillbaka.
När ska man söka professionell hjälp?
Om din Google Pixel fortsätter att vara långsam, lagga eller frysa ofta även efter att ha provat alla dessa steg, inklusive en fabriksåterställning (och utan att ha installerat om eventuella problem-appar), kan det tyda på ett mer komplicerat mjukvaruproblem eller ett underliggande hårdvarufel.
Våra tekniker på lagamobil.se kan hjälpa till med djupare felsökning av prestandaproblem på Google Pixel.
Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökning eller reparation på länken nedan.
Källhänvisning
Källa och mer information finns i Googles supportguide för långsam telefon.