Guide: Kan inte ladda ner appar på Google Pixel? (Play Butik)
Har du problem med att ladda ner nya appar eller uppdatera de du redan har från Google Play Butik på din Pixel-telefon? Kanske står nedladdningen bara och snurrar, du får ett felmeddelande, eller så går det inte att öppna Play Butik? Här är en guide med vanliga felsökningssteg för Pixel.
Grundläggande kontroller
Börja med att kontrollera dessa vanliga orsaker till nedladdningsproblem.
Kontrollera internetanslutningen
- Du behöver en stabil anslutning till Wi-Fi eller mobildata. Öppna en webbläsare (t.ex. Chrome) och försök ladda en sida för att testa din anslutning. Prova att växla mellan Wi-Fi och mobildata.
Kontrollera lagringsutrymme
- Telefonen måste ha tillräckligt med ledigt utrymme (minst 1 GB rekommenderas ofta).
- Gå till Inställningar > Lagring.
- Om utrymmet är nästan fullt, använd funktionen “Frigör utrymme” (ofta via Google Files-appen) eller [Länk: följ vår guide för att frigöra lagringsutrymme på Pixel].
Starta om din Pixel-telefon
- En enkel omstart löser många tillfälliga mjukvaruproblem.
- Pixel 5a och tidigare: Håll av/på-knappen nedtryckt ca 30 sekunder.
- Pixel 6 och senare: Håll av/på-knappen och volym upp-knappen inne några sekunder, tryck sedan Starta om.
Stäng och öppna Play Butik-appen igen
- Tvinga Play Butik att avsluta helt och starta om den:
- Svep upp från skärmens nederkant, håll kvar fingret en kort stund och släpp sedan för att se öppna appar.
- Svep bort Google Play Butik-fönstret (oftast uppåt).
- Öppna Play Butik igen från applådan eller hemskärmen.
Rensa cache och data för Play Butik och Tjänster (Vanlig lösning!)
Korrupta temporära filer är en mycket vanlig orsak till problem med Play Butik.
Rensa cache och data för Google Play Butik
- Gå till Inställningar > Appar > Visa alla appar.
- Hitta och tryck på Google Play Butik.
- Tryck på Lagring och cacheminne.
- Tryck först på Rensa cacheminne. Försök ladda ner en app igen.
- Om det inte hjälper, gå tillbaka till samma meny och tryck på Rensa lagringsutrymme (eller “Rensa data”). Bekräfta. Varning: Detta återställer Play Butik-appen helt.
Rensa cache (och eventuellt data) för Google Play-tjänster
Detta är en kritisk bakgrundstjänst.
- Gå till Inställningar > Appar > Visa alla appar.
- Hitta och tryck på Google Play-tjänster (Google Play Services).
- Tryck på Lagring och cacheminne.
- Tryck först på Rensa cacheminne. Starta om telefonen och testa Play Butik.
- Om problemet kvarstår, gå tillbaka hit och tryck på Hantera utrymme och sedan Rensa all data. Varning: Använd detta med försiktighet då det kan påverka flera Google-tjänster. Starta om telefonen efteråt.
Kontrollera uppdateringar och inställningar
Se till att allt är uppdaterat och korrekt inställt.
Sök efter app-uppdateringar
- Öppna Google Play Butik > Profilikon > Hantera appar och enheter. Installera alla väntande uppdateringar.
Sök efter systemuppdateringar
- Gå till Inställningar > System > Programvaruuppdatering (eller Systemuppdatering) och tryck Sök efter uppdateringar.
Kontrollera Datum och Tid
- Gå till Inställningar > System > Datum och tid. Se till att Ange tiden automatiskt är aktiverat.
Kontrollera Google-kontot
- Kontrollera att du är korrekt inloggad med ditt Google-konto i Play Butik.
- Vid misstanke om synkproblem, överväg att ta bort och lägga till Google-kontot igen via Inställningar > Lösenord och konton.
Kontrollera Nedladdningshanteraren
- Säkerställ att systemappen Nedladdningshanteraren (Download Manager) är aktiverad. Gå till Inställningar > Appar > Visa alla appar > (Meny: Visa system om nödvändigt) och leta upp den.
Testa i Säkert läge (Felsäkert läge)
Uteslut att en annan app stör Play Butik.
- Starta telefonen i Säkert läge (via strömmenyn, håll inne “Stäng av”, tryck OK på Säkert läge).
- Öppna Google Play Butik och försök ladda ner/uppdatera.
- Om det fungerar nu, orsakas problemet av en tredjepartsapp. Starta om normalt och avinstallera nyligen tillagda appar tills felet försvinner.
När ska man söka professionell hjälp?
Om du har provat alla dessa steg och fortfarande har problem med Google Play Butik på din Google Pixel:
- Kontakta Google Play Support: För problem som verkar vara kopplade specifikt till ditt Google-konto eller Play Butikens funktion.
- Kontakta oss: Om du misstänker ett djupare systemfel på din telefon som påverkar Play Butik och kanske andra funktioner.
Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med mjukvarufelsökning på din Google Pixel. Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum eller boka en felsökningstid på länken nedan.
Källhänvisning
Felsökningssteg baserade på information från Google Play Hjälp (Grundläggande felsökning), samt standardpraxis för Android/Pixel.