Guide: Pekskärmen svarar inte på Samsung Galaxy? Felsökning
Reagerar inte pekskärmen på din Samsung Galaxy, eller fungerar touchen bara sporadiskt? Det kan bero på allt från smuts och tillfälliga mjukvarufel till problem med en app eller i värsta fall hårdvaran. Följ dessa steg för att felsöka problemet.
Grundläggande kontroller och åtgärder
Börja med att utesluta de enklaste orsakerna.
Rengör skärmen noggrant
- En smutsig eller fuktig skärm kan störa touch-funktionen. Rengör ordentligt med en mjuk, luddfri trasa.
Ta bort skärmskydd och skal
- Ett skadat eller dåligt applicerat skärmskydd, eller ett skal som klämmer åt, kan orsaka problem. Prova att tillfälligt ta bort dem för att se om det hjälper.
Kontrollera temperatur
- Extrem kyla kan göra skärmen tillfälligt mindre responsiv. Låt telefonen återfå normal rumstemperatur.
Koppla från tillbehör
- Koppla ur eventuella tillbehör anslutna via USB-C-porten.
Kontrollera fysisk skada
Inspektera skärmen noga efter sprickor eller andra skador. Även små skador kan påverka touchen.
Starta om telefonen (inklusive tvingad omstart)
En omstart löser många mjukvarurelaterade problem som kan låsa pekskärmen.
Vanlig omstart (om möjligt)
- Om någon del av skärmen eller knapparna fungerar, försök först starta om telefonen via strömmenyn (håll inne strömknappen, tryck “Starta om” på skärmen).
Tvingad omstart (om skärmen är helt låst)
- Om skärmen inte svarar alls, tvinga fram en omstart: Håll inne strömknappen och volym ned-knappen samtidigt i 7-10 sekunder tills telefonen vibrerar och startar om.
Testa skärm och mjukvara
Om omstarten inte löste problemet permanent, undersök vidare:
Testa pekskärmens funktion (Diagnostik)
- Finger-drag-test: Försök dra ner aviseringsfältet från skärmens överkant och håll kvar fingret. Dra sedan fingret långsamt diagonalt från övre vänstra hörnet ner till nedre högra hörnet. Om fingret “släpper” fältet på samma ställe varje gång, kan det tyda på ett defekt område på skärmen.
- Samsung Members Diagnostik: Öppna appen Samsung Members > Support > Telefondiagnostik och kör testet för Pekskärm.
Testa i Säkert läge (Felsäkert läge)
Detta startar telefonen med endast systemappar för att se om en nedladdad app orsakar konflikten.
- Öppna strömmenyn.
- Tryck och håll på alternativet “Stäng av” på skärmen.
- Tryck på “Säkert läge”. Telefonen startar om.
- Testa pekskärmen noggrant i Säkert läge. Om den fungerar perfekt här, orsakas problemet troligen av en tredjepartsapp. Starta om normalt och avinstallera nyligen installerade appar tills felet försvinner.
Stäng av Utvecklaralternativ (om aktiverat)
Om du någon gång har aktiverat Utvecklaralternativ, kan vissa inställningar där påverka skärmens beteende.
- Gå till Inställningar. Scrolla längst ner och leta efter Utvecklaralternativ.
- Om menyvalet finns, gå in där och slå av reglaget högst upp.
- Om menyvalet inte finns, är det inte aktiverat och du behöver inte göra något.
Sista mjukvaruåtgärden (Om inget annat hjälpt)
Återställ till fabriksinställningar
Detta raderar all data och återställer telefonen helt. Det är en sista utväg för mjukvaruproblem, men om pekskärmen inte fungerar är det svårt att göra backup först.
- Om du misstänker ett djupt mjukvarufel och kan göra backup (t.ex. med en ansluten mus), kan du hitta alternativet under Inställningar > Allmän hantering > Återställ > Återställ fabriksdata.
- Notera: Om touchen inte fungerar ens efter en fabriksåterställning är det definitivt ett hårdvarufel.
När ska man söka professionell hjälp?
Om pekskärmen på din Samsung Galaxy fortfarande inte svarar korrekt efter alla dessa steg – särskilt om den inte fungerar i Säkert läge eller om diagnostiktesterna indikerar fel – är det mycket sannolikt ett hårdvarufel. Det kan vara fel på själva skärmens touch-sensor (digitizer) eller dess anslutning.
Detta kräver oftast ett skärmbyte eller annan reparation.
Vi på lagamobil.se kan felsöka och byta skärm på din Samsung Galaxy. Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en reparationstid på länken nedan.
Källhänvisning
Felsökningssteg delvis baserade på information från Google Android Hjälp (Skärmproblem), anpassade för Samsung Galaxy och kompletterade med standardpraxis.