Guide: Kan inte ladda ner appar på Samsung? (Play Butik)
Har du problem med att ladda ner nya appar eller uppdatera befintliga från Google Play Butik på din Samsung Galaxy? Kanske fastnar nedladdningen, du får ett felmeddelande, eller så går det inte ens att öppna Play Butik-appen? Här är en guide med vanliga felsökningssteg.
Grundläggande kontroller
Börja med att kontrollera dessa vanliga orsaker.
Kontrollera internetanslutningen
- Du behöver en stabil anslutning till Wi-Fi eller mobildata för att ladda ner appar. Prova att öppna en webbsida i din webbläsare för att testa anslutningen. Byt mellan Wi-Fi och mobildata om möjligt för att se om det gör skillnad.
Kontrollera lagringsutrymme
- Telefonen behöver tillräckligt med ledigt utrymme för att ladda ner och installera appar (ofta rekommenderas minst 1 GB ledigt).
- Gå till Inställningar > Batteri och enhetsvård > Lagring.
- Om utrymmet är nästan fullt, [Länk: följ vår guide för att frigöra lagringsutrymme på Samsung].
Starta om din Samsung-telefon
- En enkel omstart löser ofta tillfälliga problem med Play Butik och andra systemtjänster. Håll inne strömknappen och välj Starta om.
Stäng och öppna Play Butik-appen igen
- Ibland kan själva Play Butik-appen ha hängt sig. Tvinga den att avsluta:
- Öppna senaste appar (knappen med tre streck längst ner eller svep upp och håll).
- Svep bort Google Play Butik-fönstret.
- Öppna Play Butik igen från applådan eller hemskärmen.
Rensa cache och data för Play Butik och Tjänster (Vanlig lösning!)
Korrupta temporära filer för Googles tjänster är en mycket vanlig orsak till nedladdningsproblem.
Rensa cache och data för Google Play Butik
- Gå till Inställningar > Appar.
- Hitta och tryck på Google Play Butik i listan.
- Tryck på Lagring.
- Tryck först på Rensa cacheminne längst ner. Försök ladda ner en app igen.
- Om det inte hjälper, gå tillbaka till samma Lagrings-meny och tryck på Rensa data. Bekräfta. Varning: Detta återställer Play Butik-appen och du kan behöva logga in eller godkänna villkor igen.
Rensa cache (och eventuellt data) för Google Play-tjänster
Detta är en viktig bakgrundstjänst som Play Butik är beroende av.
- Gå till Inställningar > Appar.
- Du kan behöva trycka på menyikonen (tre prickar/linjer) och välja Visa systemappar för att hitta Google Play-tjänster (Google Play Services). Tryck på den.
- Tryck på Lagring.
- Tryck först på Rensa cacheminne. Starta om telefonen och testa Play Butik.
- Om problemet kvarstår, gå tillbaka hit och tryck på Hantera lagring och sedan Rensa all data. Varning: Detta kan påverka flera Google-tjänster tillfälligt och du kan behöva logga in på nytt på ditt Google-konto. Starta om telefonen efteråt.
Kontrollera uppdateringar och inställningar
Se till att allt är uppdaterat och korrekt inställt.
Sök efter app-uppdateringar
- Öppna Google Play Butik > Profilikon > Hantera appar och enheter. Installera alla väntande uppdateringar, särskilt för Play Butik och Play-tjänster om de visas.
Sök efter systemuppdateringar
- Gå till Inställningar > Programuppdatering > Hämta och installera.
Kontrollera Datum och Tid
Fel tid kan störa kommunikationen med Googles servrar. Gå till Inställningar > Allmän hantering > Datum och tid och se till att Automatiskt datum och tid är aktiverat.
Kontrollera Google-kontot
- Se till att du är korrekt inloggad med ditt Google-konto i Play Butik.
- Om du misstänker synkroniseringsproblem, kan du prova att ta bort och lägga till ditt Google-konto igen via Inställningar > Konton och säkerhetskopiering > Hantera konton. (Gör detta endast om andra steg inte hjälper).
Kontrollera Nedladdningshanteraren
- Se till att systemappen som hanterar nedladdningar är aktiv. Gå till Inställningar > Appar > (Visa systemappar om nödvändigt). Leta upp Nedladdningshanteraren (Download Manager) och se till att den inte är inaktiverad.
Testa i Säkert läge (Felsäkert läge)
Om en annan nedladdad app stör Play Butik.
- Starta telefonen i Säkert läge (via strömmenyn, håll inne “Stäng av”).
- Öppna Google Play Butik i Säkert läge och försök ladda ner eller uppdatera en app.
- Om det fungerar nu, är det en tredjepartsapp som blockerar i normalläge. Starta om normalt och avinstallera nyligen tillagda appar.
När ska man söka professionell hjälp?
Om du har provat alla dessa steg och fortfarande har problem med Google Play Butik på din Samsung:
- Kontakta Google Play Support: För problem som verkar vara kopplade specifikt till ditt Google-konto eller Play Butikens funktion.
- Kontakta oss: Om du misstänker ett djupare systemfel på din telefon som påverkar Play Butik och kanske andra funktioner.
Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med mjukvarufelsökning på din Samsung Galaxy. Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum eller boka en felsökningstid på länken nedan.
Källhänvisning
Felsökningssteg baserade på information från Google Play Hjälp (Grundläggande felsökning) och Google Play Hjälp (Installera om appar), samt standardpraxis för Android/Samsung.