Guide: Dålig täckning eller svag signal på Samsung Galaxy?

Upplever du ofta svag mobilsignal på din Samsung Galaxy, att samtal bryts eller att samtalskvaliteten är dålig? Dålig täckning kan bero på din omgivning, din operatör eller inställningar i telefonen. Här går vi igenom Samsungs rekommenderade steg för att felsöka problem med mobilsignalen.

Grundläggande kontroller och åtgärder

Börja med att kontrollera yttre faktorer och utför enkla omstarter.

Kontrollera täckningsområde och yttre faktorer

  • Var är du? Täckningen är naturligt sämre inomhus (särskilt i källare eller byggnader med tjocka väggar), i parkeringsgarage eller långt från bebyggelse. Prova att flytta dig närmare ett fönster eller gå utomhus. Att vara på en högre höjd kan också hjälpa.
  • Operatörsstatus: Kontrollera din mobiloperatörs hemsida för information om eventuella driftstörningar i ditt område. Bekräfta också att du befinner dig inom deras täckningsområde.
  • Tillbehör: Ta bort eventuella mobilskal eller andra tillbehör (särskilt de som påstås förstärka signalen eller innehåller metall/magneter) då de i vissa fall kan störa antennen. Koppla även ur allt från USB-porten.

Växla Flygplansläge

Detta tvingar telefonen att söka efter mobilnätet på nytt.

  1. Öppna Snabbinställningar (svep ner från toppen).
  2. Tryck på flygplansikonen för att aktivera läget.
  3. Vänta ca 15 sekunder.
  4. Tryck på ikonen igen för att stänga av Flygplansläget.

Starta om din Samsung-telefon

  • En omstart rensar temporära filer och tvingar telefonen att återansluta till nätverket. Håll inne strömknappen (och ev. volym ned), välj Starta om.

Kontrollera inställningar och uppdateringar

Gå igenom relevanta inställningar i telefonen.

Kontrollera Snabbinställningar

  • Öppna Snabbinställningar igen och dubbelkolla att Flygplansläge är av och att Mobildata är på (om du även har problem med surf).

Kontrollera nätverksoperatör

  • Låt telefonen välja nätverk automatiskt för bästa resultat.
    1. Gå till Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk.
    2. Tryck på Nätverksoperatörer.
    3. Se till att Välj automatiskt är påslaget.

Uppdatera programvaran

  • Se till att du har den senaste systemversionen. Gå till Inställningar > Programuppdatering > Hämta och installera.

Kontrollera SIM-kort och operatör

Problem med SIM-kortet eller abonnemanget kan orsaka täckningsproblem.

Återställ SIM-kortet via inställningar

Du kan tillfälligt inaktivera och återaktivera SIM-kortet i mjukvaran.

  1. Gå till Inställningar > Anslutningar > SIM-hanterare.
  2. Tryck på reglaget bredvid ditt SIM-kort (t.ex. SIM 1) för att stänga av det.
  3. Vänta några sekunder och tryck på reglaget igen för att slå på det.

Kontrollera det fysiska SIM-kortet

  1. Stäng av telefonen.
  2. Använd ett utmatningsverktyg för att ta ut SIM-kortshållaren.
  3. Kontrollera att SIM-kortet sitter korrekt i hållaren och att det inte ser skadat ut (repor, böjt).
  4. Sätt tillbaka hållaren ordentligt. Starta telefonen.
  5. Om möjligt: Prova med ett annat fungerande SIM-kort i din telefon för att se om det får täckning. Om ja, kan ditt vanliga SIM vara defekt. Kontakta operatören.

Kontakta din mobiloperatör

Om problemet kvarstår, kontakta din operatör för att säkerställa att:

  • Ditt konto är aktivt och inte har några spärrar.
  • Du inte har nått några användningsgränser som påverkar tjänsten.
  • Det inte finns några störningar i nätet just där du är.
  • Din telefon inte är spärrad (IMEI-spärr).

Återställ mobilnätsinställningar

Detta nollställer specifikt inställningar relaterade till mobilnätet.

  1. Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ.
  2. Tryck på Återställ mobilnätsinställningar. (OBS: På vissa modeller heter det “Återställ nätverksinställningar” och återställer även Wi-Fi/Bluetooth).
  3. Bekräfta genom att trycka Återställ inställningar.
  4. Du kan behöva starta om telefonen efteråt. Eventuella manuella APN-inställningar raderas.

När ska man söka professionell hjälp?

Om du fortfarande upplever dålig täckning eller “Ingen service” efter att ha:

  • Testat på olika platser.
  • Kontrollerat med din operatör att abonnemang och nätverk fungerar.
  • Gått igenom alla felsökningssteg ovan inklusive SIM-kortskontroll och återställning av nätverksinställningar.

…då kan det i undantagsfall bero på ett hårdvarufel i din Samsung Galaxys antenn eller modem.

Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av signalproblem på din Samsung Galaxy.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Felsökningssteg baserade på information från Samsungs supportguide om dålig signal.