Guide: Problem med Bluetooth på Samsung Galaxy? Felsökning

Har du svårt att ansluta Bluetooth-enheter som hörlurar, högtalare eller din bil till din Samsung Galaxy? Kanske hittar inte telefonen enheten, parkopplingen misslyckas eller anslutningen bryts ofta? Här är en guide med vanliga felsökningssteg för Bluetooth-problem på Samsung.

Grundläggande kontroller (Prova detta först)

Börja med dessa enkla åtgärder.

Kontrollera närhet och ström på tillbehöret

  1. Se till att ditt Bluetooth-tillbehör och din Samsung-telefon är nära varandra (inom några meter).
  2. Stäng av tillbehöret och slå sedan på det igen.
  3. Kontrollera att tillbehöret är laddat eller har fungerande batterier.

Kontrollera Bluetooth på telefonen

  1. Säkerställ att Bluetooth är aktiverat på din Samsung. Öppna snabbpanelen (svep ner från toppen) och se till att Bluetooth-ikonen är blå/aktiv, eller gå till Inställningar > Anslutning > Bluetooth och slå på reglaget.
  2. Prova att stänga av Bluetooth på telefonen, vänta några sekunder, och slå på det igen.

Starta om både telefon och tillbehör

  • En omstart av både din Samsung-telefon och ditt Bluetooth-tillbehör kan lösa tillfälliga kommunikationsproblem.

Om parkoppling eller anslutning fortfarande misslyckas

Om grundstegen inte hjälpte, gå vidare med dessa.

Glöm och parkoppla om enheten

Om du tidigare har varit ansluten till tillbehöret:

  1. Gå till Inställningar > Anslutning > Bluetooth.
  2. Tryck på kugghjulsikonen bredvid namnet på tillbehöret du har problem med.
  3. Tryck på Ta bort parkoppling (eller “Glöm”) längst ner och bekräfta.
  4. Sätt ditt Bluetooth-tillbehör i parkopplingsläge igen (konsultera dess manual).
  5. Gå tillbaka till Bluetooth-inställningarna på telefonen och tryck på Sök. Välj tillbehöret i listan när det dyker upp och följ instruktionerna för att parkoppla.

Kontrollera tillbehörets status och andra anslutningar

  • Se till att tillbehöret verkligen är i parkopplingsläge (ofta indikerat av en blinkande lampa).
  • Kontrollera att tillbehöret inte redan är aktivt anslutet till en annan telefon, surfplatta eller dator. Koppla bort det från andra enheter vid behov.

Rensa Bluetooth cache och data

Ibland kan lagrad data för Bluetooth-tjänsten orsaka problem.

  1. Gå till Inställningar > Appar.
  2. Tryck på sorterings-/filterikonen (kan se olika ut, ibland tre prickar) och välj Visa systemappar. Tryck OK.
  3. Leta upp och tryck på Bluetooth i listan.
  4. Tryck på Lagring.
  5. Tryck först på Rensa cacheminne. Starta om telefonen och försök ansluta igen.
  6. Om problemet kvarstår, gå tillbaka hit och tryck på Rensa data. Bekräfta. Varning: Detta kan ta bort alla dina sparade Bluetooth-parkopplingar. Starta om telefonen efteråt.

Återställ nätverksinställningar

Detta är ett mer omfattande steg som nollställer alla nätverksanslutningar.

  1. Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ.
  2. Tryck på Återställ nätverksinställningar.
  3. Bekräfta genom att trycka Återställ inställningar.
  4. Notera: Detta raderar sparade Wi-Fi-nätverk, mobildatainställningar OCH alla Bluetooth-parkopplingar. Du måste ansluta/parkoppla allt på nytt.

Felsök specifika problemtyper

Problem med anslutning till bilen

  • Försök att ta bort telefonen från bilens lista över parkopplade enheter (se bilens manual).
  • Försök också att ta bort bilen från telefonens Bluetooth-lista (se “Glöm och parkoppla om” ovan).
  • Prova sedan att parkoppla dem på nytt. Kontrollera bilens manual om parkopplingen ska initieras från telefonen eller bilens system. Godkänn eventuella förfrågningar om åtkomst till kontakter och samtalshistorik.

Problem med ljud (musik eller samtal)

  • Kontrollera volymen på både telefonen och Bluetooth-tillbehöret/bilen.
  • Säkerställ att ljudet inte spelas upp på en annan ansluten enhet.
  • Gå till Inställningar > Anslutning > Bluetooth. Tryck på kugghjulet bredvid den anslutna enheten. Se till att reglagen för Samtal och Ljud (eller “Media”) är aktiverade.

När ska man söka professionell hjälp?

Om du har provat alla dessa steg men din Samsung Galaxy fortfarande har ihållande problem med Bluetooth – den kan inte hitta några enheter, anslutningen bryts ständigt, ljudet hackar kraftigt trots närhet – kan det bero på ett mer komplicerat mjukvaruproblem eller ett hårdvarufel i telefonens Bluetooth-krets.

Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av Bluetooth-problem på din Samsung.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Felsökningssteg delvis baserade på information från Google Android Hjälp (Bluetooth), anpassade för Samsung Galaxy.