Guide: Problem med Wi-Fi eller mobildata på Samsung?

Har din Samsung Galaxy svårt att ansluta till Wi-Fi, eller fungerar inte mobilsurfen trots att du borde ha täckning? Anslutningsproblem kan bero på allt från enkla inställningar till problem med nätverksutrustningen eller din operatör. Denna guide går igenom steg för att felsöka både Wi-Fi och mobildata.

Grundläggande kontroller och omstarter (Gäller båda)

Börja med dessa allmänna steg.

Kontrollera Flygplansläge

  • Säkerställ att Flygplansläget är avstängt. Öppna snabbpanelen (svep ner från toppen) och kontrollera att flygplansikonen inte är aktiv. Du kan prova att slå på det i 10 sekunder och sedan stänga av igen för att återställa anslutningarna.

Starta om din Samsung-telefon

  • En enkel omstart löser ofta tillfälliga mjukvaruproblem. Öppna snabbpanelen, tryck på strömikonen och välj Starta om.

Uppdatera telefonens programvara

  • Se till att du har den senaste versionen av Android och One UI, då uppdateringar kan innehålla fixar för anslutningsproblem. Gå till Inställningar > Programuppdatering > Hämta och installera.

Felsökning för Wi-Fi

Om problemet specifikt gäller anslutning till trådlösa nätverk:

Kontrollera Wi-Fi-inställningar på telefonen

  1. Gå till Inställningar > Anslutning > Wi-Fi.
  2. Kontrollera att reglaget för Wi-Fi är påslaget.
  3. Se till att du försöker ansluta till rätt nätverksnamn. Om nätverket kräver lösenord (visas med ett lås), se till att du anger rätt lösenord (det är skiftlägeskänsligt).
  4. Tryck på kugghjulet bredvid ditt nätverk och kontrollera att inställningen för “Återanslut automatiskt” är på, om du vill det.

Kontrollera räckvidd

  • Säkerställ att du är tillräckligt nära din Wi-Fi-router för att få en stabil signal.

Kontrollera routern och modemet

Problemet kan ligga i din nätverksutrustning hemma eller på kontoret.

  1. Kontrollera att routern och modemet är påslagna och att lamporna indikerar att de har internetanslutning.
  2. Starta om routern och modemet: Dra ut strömkablarna, vänta minst 30 sekunder, koppla in dem igen och vänta tills de startat helt. Försök ansluta igen.

Testa med andra enheter / annat nätverk

  • Fungerar andra enheter? Om inga enheter kan ansluta till ditt Wi-Fi, kontakta din internetleverantör.
  • Fungerar din Samsung på andra nätverk? Prova att ansluta till ett annat Wi-Fi (t.ex. hos en vän). Om det fungerar där ligger problemet troligen i ditt vanliga nätverk. Om den inte kan ansluta till något Wi-Fi, kan felet ligga i telefonen.

Felsökning för Mobildata

Om problemet är att du inte kan använda internet via mobilnätet:

Kontrollera mobildata-inställningar

  1. Gå till Inställningar > Anslutning > Dataanvändning.
  2. Se till att Mobildata är påslaget.
  3. Kontrollera eventuella datagränser eller Datasparläge som kan vara aktiverade och begränsa användningen.
  4. Om du är utomlands, gå till Inställningar > Anslutning > Mobilnät och kontrollera inställningarna för Data-roaming.

Kontrollera nätverksläge och APN

  1. Gå till Inställningar > Anslutning > Mobilnät > Nätverksläge. Säkerställ att ett automatiskt läge (t.ex. 5G/LTE/3G/2G (automatisk anslutning)) är valt. Du kan prova att tillfälligt låsa till t.ex. “Endast 4G/LTE” om du har problem med 5G.
  2. Kontrollera APN-inställningar (Åtkomstpunktsnamn) under Inställningar > Anslutning > Mobilnät > Åtkomstpunktsnamn. Normalt ska du inte behöva ändra dessa, men du kan prova att trycka på menyn (tre prickar) och välja “Återställ till standard”. Kontakta din operatör om du misstänker fel här.

Kontrollera täckning och operatörsstatus

  • Se till att du befinner dig i ett område med mobiltäckning från din operatör.
  • Kontrollera om din mobiloperatör har några kända driftstörningar.

Kontrollera SIM-kortet

  • Prova att ta ut och försiktigt rengöra och sätta tillbaka ditt SIM-kort.
  • Om möjligt, testa SIM-kortet i en annan telefon eller ett annat SIM i din telefon. Kontakta din operatör om du behöver ett nytt SIM-kort.

Mer avancerad felsökning (Påverkar båda/flera)

Om grundläggande steg inte hjälper:

Återställ nätverksinställningar

Detta nollställer alla nätverksrelaterade inställningar och kan lösa många problem.

  1. Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ.
  2. Tryck på Återställ nätverksinställningar.
  3. Bekräfta genom att trycka Återställ inställningar.
  4. Notera: Detta raderar sparade Wi-Fi-lösenord, Bluetooth-parningar och mobildatainställningar. Du måste konfigurera dessa på nytt.

Testa i Säkert läge (Felsäkert läge)

För att se om en nedladdad app orsakar anslutningsproblem.

  1. Öppna strömmenyn (via snabbpanelen eller strömknappen).
  2. Tryck och håll på alternativet “Stäng av” på skärmen.
  3. Tryck på “Säkert läge”. Telefonen startar om.
  4. Testa Wi-Fi och mobildata i Säkert läge. Om anslutningen fungerar här, orsakas problemet troligen av en tredjepartsapp. Starta om normalt och avinstallera nyligen tillagda appar tills problemet löser sig.

Sista utvägen (Om inget annat hjälper)

Återställ till fabriksinställningar

Detta raderar all data och återställer telefonen helt.

  • VIKTIGT: Säkerhetskopiera allt du vill spara först!
  • Gå till Inställningar > Allmän hantering > Återställ > Återställ fabriksdata. Följ instruktionerna.
  • Detta bör endast göras som en absolut sista utväg vid envisa mjukvaruproblem.

När ska man söka professionell hjälp?

  • Om problemet verkar ligga hos nätverket: Kontakta din internetleverantör (för Wi-Fi) eller mobiloperatör (för mobildata) för att felsöka deras tjänst.
  • Om problemet verkar ligga i din Samsung Galaxy: Om telefonen inte kan ansluta till något Wi-Fi eller om mobildata inte fungerar trots att SIM-kort och operatörstjänst är OK, kan det vara ett hårdvarufel.

Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av anslutningsproblem på din Samsung Galaxy.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Felsökningssteg för Wi-Fi baserade på information från Samsungs supportguide. Steg för mobildata är baserade på allmän felsökningspraxis för Samsung/Android.