Guide: Dålig täckning eller "Ingen täckning" på iPhone?

Upplever du ofta svag mobilsignal, eller står det kanske “Söker” eller “Ingen täckning” i statusfältet på din iPhone? Detta innebär att telefonen inte har kontakt med mobilnätet, vilket hindrar samtal, SMS och mobildata när du inte har Wi-Fi. Här går vi igenom steg för att felsöka problemet.

(Notera: Om det står “SOS” eller “Endast SOS” kan du fortfarande ringa nödsamtal via andra tillgängliga nätverk, även om ditt eget nät inte fungerar.)

Grundläggande åtgärder

Börja med dessa enkla steg för att försöka återansluta till nätverket.

Kontrollera täckningsområde

  • Befinner du dig på en plats där mobiltäckningen brukar vara dålig (t.ex. i en källare, på landsbygden, i en byggnad med tjocka väggar)? Prova att flytta dig till en plats med potentiellt bättre mottagning, som nära ett fönster eller utomhus.
  • Kontrollera om din mobiloperatör har kända driftstörningar i ditt område. Besök deras webbplats eller kontakta deras kundtjänst.

Växla Flygplansläge

Detta tvingar telefonen att söka efter nätverk på nytt.

  1. Öppna Kontrollcenter (svep ner från övre högra hörnet eller upp från nederkanten).
  2. Tryck på flygplansikonen för att aktivera Flygplansläge (ikonen blir orange).
  3. Vänta minst 15 sekunder.
  4. Tryck på flygplansikonen igen för att stänga av Flygplansläget. Telefonen söker nu efter nätverk.

Starta om din iPhone

  • En vanlig omstart löser ofta tillfälliga kommunikationsproblem med mobilnätet. Stäng av och slå på din iPhone.

Kontrollera inställningar och uppdateringar

Felaktiga inställningar eller föråldrad mjukvara kan påverka anslutningen.

Uppdatera iOS

  • Se till att du har den senaste iOS-versionen. Gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering och installera eventuella uppdateringar (kräver Wi-Fi).

Sök efter operatörsinställningar

  1. Gå till Inställningar > Mobilnät.
  2. Om du har dubbla SIM-kort (fysiskt + eSIM eller två eSIM), se till att den linje du vill använda är aktiverad. Tryck på respektive linje för att se detaljer.
  3. Tryck på Alternativ för mobildata > Röst och data. Kontrollera att LTE/4G eller 5G Auto/5G På är valt (äldre modeller kan behöva ha LTE påslaget när 3G-näten stängs ner).

Kontrollera inställningar för roaming (vid utlandsresa)

  • Om du är utomlands, gå till Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata (eller välj rätt SIM/eSIM först) och se till att Dataroaming är påslaget om ditt abonnemang tillåter det.

Kontrollera SIM-kort och operatör

Problemet kan ligga hos ditt SIM-kort eller ditt abonnemang.

Hantera SIM-kort (Fysiskt och eSIM)

  • Fysiskt SIM: Prova att ta ut SIM-kortshållaren, kontrollera att SIM-kortet sitter rätt och inte ser skadat ut, och sätt tillbaka det.
  • eSIM: Kontrollera under Inställningar > Mobilnät att ditt eSIM är aktivt. Du kan prova att tillfälligt stänga av och slå på det.
  • Kontakta operatören: Om du misstänker att SIM-kortet/eSIM-profilen är defekt eller gammalt, kontakta din operatör för ett eventuellt byte.

Kontakta din mobiloperatör

Om inga inställningar verkar fel är det dags att kontakta din operatör för att kontrollera:

  • Att ditt konto är aktivt och inte spärrat.
  • Att du har rätt typ av abonnemang aktiverat för de tjänster du försöker använda (t.ex. mobildata).
  • Att telefonen inte är spärrad i deras system (t.ex. via IMEI-nummer).
  • Om det finns några specifika problem eller krav i deras nätverk för din telefonmodell (särskilt om den är köpt utomlands).

När ska man söka professionell hjälp?

Om du har gått igenom alla dessa steg, varit i kontakt med din operatör och de bekräftar att allt är i sin ordning med ditt abonnemang och deras nät, men din iPhone fortfarande har problem med täckningen (“Ingen täckning” eller “Söker” konstant i områden där andra har täckning), då kan det i sällsynta fall bero på ett hårdvarufel i telefonens antenn eller modemkrets.

Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av signalproblem på din iPhone.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Felsökningssteg baserade på information från Apple Support.