Guide: Problem med Bluetooth på iPhone? Felsökning
Har du svårt att ansluta Bluetooth-tillbehör som hörlurar, högtalare eller ett tangentbord till din iPhone? Kanske hittar inte telefonen enheten, parkopplingen misslyckas eller anslutningen bryts? Här är Apples rekommenderade steg för att felsöka Bluetooth-problem.
Grundläggande kontroller (Prova detta först)
Börja med dessa enkla steg som löser många vanliga Bluetooth-bekymmer.
Kontrollera närhet och ström på tillbehöret
- Se till att ditt Bluetooth-tillbehör (t.ex. hörlurar) och din iPhone är nära varandra.
- Stäng av Bluetooth-tillbehöret och slå sedan på det igen.
- Säkerställ att tillbehöret är fulladdat eller anslutet till en strömkälla. Om det använder batterier, kontrollera om de behöver bytas.
Kontrollera Bluetooth på iPhone
- Kontrollera att Bluetooth är påslaget på din iPhone. Gå till Inställningar > Bluetooth och se till att reglaget är grönt. Du kan också kontrollera detta via Kontrollcenter.
- Prova att stänga av Bluetooth under Inställningar, vänta några sekunder, och slå sedan på det igen.
Kontrollera app-behörighet (om relevant)
- Om problemet uppstår när du försöker använda tillbehöret med en specifik app: Gå till Inställningar > Integritet och säkerhet > Bluetooth. Kontrollera att appen har tillåtelse att använda Bluetooth.
Om parkoppling eller anslutning fortfarande misslyckas
Om de grundläggande stegen inte hjälpte, prova följande:
Glöm och parkoppla om enheten
Om du tidigare har anslutit tillbehöret till din iPhone kan det hjälpa att ta bort parkopplingen och göra om den.
- Gå till Inställningar > Bluetooth.
- Hitta tillbehöret i listan “Mina enheter”.
- Tryck på informationssymbolen (i) bredvid tillbehörets namn.
- Tryck på Glöm den här enheten och bekräfta.
- Sätt ditt Bluetooth-tillbehör i parkopplingsläge igen (se tillbehörets manual för hur du gör detta – ofta genom att hålla inne en knapp).
- Tillbehöret bör nu dyka upp under “Andra enheter” i Bluetooth-listan på din iPhone. Tryck på namnet för att parkoppla igen och följ eventuella instruktioner på skärmen.
Kontrollera andra anslutningar
Ett Bluetooth-tillbehör kan ofta bara vara aktivt anslutet till en enhet åt gången.
- Om ditt tillbehör fungerar med andra telefoner/datorer men inte din iPhone: Se till att tillbehöret inte är aktivt anslutet till någon av de andra enheterna. Stäng av Bluetooth på de andra enheterna eller ta bort parkopplingen därifrån och försök sedan parkoppla med din iPhone igen.
Kontrollera kompatibilitet
- Dubbelkolla med tillverkaren av tillbehöret att det är fullt kompatibelt med din specifika iPhone-modell och den version av iOS du använder.
När är det fel på själva iPhonen?
Ibland ligger problemet inte i tillbehöret utan i telefonens Bluetooth-funktion.
Tecken på problem med iPhone
Kontakta Apple Support eller en reparatör om du upplever något av följande:
- Du kan inte slå på Bluetooth alls (reglaget i Inställningar är grått eller svarar inte).
- Din iPhone kan inte hitta eller ansluta till några Bluetooth-tillbehör överhuvudtaget (prova med flera olika tillbehör som du vet fungerar med andra enheter).
- Tillverkaren av tillbehöret har bekräftat att tillbehöret fungerar korrekt och är kompatibelt med din iPhone.
När ska man söka professionell hjälp?
Om du har provat alla felsökningssteg ovan, kontrollerat med tillbehörets tillverkare och fortfarande inte kan ansluta, eller om du misstänker att felet ligger i själva iPhonen (t.ex. att Bluetooth inte går att aktivera), kan det röra sig om ett hårdvarufel i telefonens Bluetooth-modul eller ett mer komplicerat mjukvaruproblem.
Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av Bluetooth-problem på din iPhone.
Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.
Källhänvisning
Felsökningssteg baserade på information från Apple Support.