Guide: Appar kraschar eller stängs oväntat på iPhone?

Upplever du att en app på din iPhone plötsligt stängs ner, fryser helt (slutar svara) eller inte ens går att öppna? Det kan vara frustrerande, men oftast går det att lösa med några grundläggande felsökningssteg. Följ dessa steg i ordning för att försöka åtgärda problemet.

Grundläggande åtgärder

Börja med de enklaste lösningarna som ofta hjälper mot tillfälliga problem.

Tvinga appen att avsluta (om den inte svarar)

Om en app har hängt sig helt och inte reagerar kan du tvinga den att stänga.

  1. Öppna appväxlaren:
    • På iPhone X eller senare: Svep upp från skärmens nederkant och pausa lätt mitt på skärmen.
    • På iPhone SE, iPhone 8 eller tidigare: Dubbelklicka snabbt på hemknappen.
  2. Bläddra i sidled för att hitta appen som krånglar.
  3. Svep uppåt på appens förhandsvisning för att stänga den.
  4. Försök sedan öppna appen igen.
  • Notera: Du behöver normalt inte tvångsavsluta appar regelbundet. Gör detta främst när en app har slutat svara helt.

Starta om din iPhone

En vanlig omstart av hela telefonen löser ofta tillfälliga mjukvaruglitchar som kan få appar att krascha.

  • Stäng av din iPhone helt (håll inne sidoknappen och en volymknapp, eller bara sidoknappen/övre knappen beroende på modell, och dra sedan avstängningsreglaget).
  • Vänta ca 30 sekunder och slå sedan på den igen genom att hålla inne sidoknappen/övre knappen tills Apple-logotypen visas.
  • Testa appen igen efter omstarten.

Kontrollera och installera uppdateringar

Att ha föråldrad mjukvara (både för appen och för iOS) är en vanlig orsak till krascher.

Uppdatera den specifika appen

Apputvecklare släpper ofta uppdateringar som fixar buggar och förbättrar stabiliteten.

  1. Öppna App Store.
  2. Tryck på din profilikon längst upp till höger.
  3. Scrolla neråt för att se listan med väntande appuppdateringar.
  4. Om appen som kraschar finns i listan, tryck på Uppdatera bredvid den, eller välj Uppdatera alla.
  5. Testa appen igen när den är uppdaterad.

Uppdatera iOS (iPhone operativsystem)

En äldre version av iOS kan ibland orsaka kompatibilitetsproblem med nyare appar.

  1. Säkerhetskopiera din iPhone först (via iCloud eller dator).
  2. Anslut till ett Wi-Fi-nätverk och se till att telefonen laddas eller har tillräckligt med batteri.
  3. Gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering.
  4. Telefonen söker efter tillgängliga uppdateringar. Om en uppdatering finns, tryck på Hämta och installera.
  5. Ange din lösenkod om du uppmanas och följ instruktionerna.
  6. Notera: Se till att ha tillräckligt med ledigt lagringsutrymme för uppdateringen. Telefonen kan föreslå att temporärt radera appar om utrymme saknas.

Installera om appen (Sista steget)

Om appen fortsätter att krascha trots att både appen och iOS är uppdaterade, kan en ominstallation hjälpa. Detta tar bort eventuella korrupta filer kopplade till appen.

Radera appen

  1. Tryck och håll ned på appikonen på hemskärmen.
  2. Välj Ta bort app från menyn som dyker upp.
  3. Välj Radera app (inte “Ta bort från hemskärmen”).
  4. Bekräfta genom att trycka Radera.
  • Varning: När du raderar appen förlorar du normalt all data som var lokalt lagrad i just den appen (t.ex. sparade spel, inställningar, nedladdade filer inom appen). Data synkad till molnet påverkas oftast inte.

Hämta appen igen

  1. Öppna App Store.
  2. Tryck på din profilikon uppe till höger.
  3. Tryck på Köpt (eller “Appar” beroende på iOS-version). Om du använder Familjedelning, tryck på “Mina köp” eller välj rätt familjemedlem.
  4. Tryck på fliken “Inte på denna iPhone”.
  5. Hitta appen i listan och tryck på moln-ikonen (Hämta igen) för att ladda ner den på nytt.
  6. Öppna den ominstallerade appen och se om problemet är löst.

När ska man söka professionell hjälp?

Om en specifik app fortsätter att krascha trots ominstallation och fullt uppdaterad iPhone, ligger problemet troligen hos appen själv. Kontrollera appens recensioner i App Store eller kontakta apputvecklaren för support.

Om däremot flera olika appar kraschar ofta, eller om hela systemet känns instabilt, kan det tyda på ett mer omfattande problem med iOS eller i sällsynta fall ett hårdvarufel.

Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med djupare mjukvarufelsökning eller en ominstallation av iOS om det behövs.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för rådgivning, eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Källa och mer information finns hos Apple Support.