Guide: Problem med Wi-Fi eller mobildata på iPhone?
Har din iPhone svårt att ansluta till Wi-Fi-nätverk, eller fungerar inte mobilsurfen trots att du borde ha täckning? Anslutningsproblem kan vara frustrerande. Denna guide går igenom steg för att felsöka både Wi-Fi och mobildata på din iPhone.
Grundläggande kontroller (Gäller båda)
Börja med dessa allmänna steg som kan lösa många anslutningsproblem.
Kontrollera Flygplansläge
- Se till att Flygplansläge är avstängt. Öppna Kontrollcenter (svep ner från övre högra hörnet eller upp från nederkanten beroende på modell) och kontrollera att flygplansikonen inte är markerad (orange). Du kan också prova att slå på det i 10 sekunder och sedan stänga av det igen för att återställa radioanslutningarna.
Starta om din iPhone
- En enkel omstart löser ofta tillfälliga problem. Stäng av och slå på din iPhone.
Kontrollera operatörsinställningar och iOS-uppdatering
- Operatörsinställningar: Ibland släpper din mobiloperatör uppdateringar som kan förbättra anslutningen. Gå till Inställningar > Allmänt > Om. Om en uppdatering finns tillgänglig visas en ruta där du kan installera den.
- iOS-uppdatering: Se till att du har den senaste versionen av iOS. Gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering och installera eventuella uppdateringar (via Wi-Fi).
Felsökning för Wi-Fi
Om problemet specifikt gäller anslutning till trådlösa nätverk:
Kontrollera Wi-Fi-inställningar på iPhone
- Gå till Inställningar > Wi-Fi.
- Kontrollera att reglaget för Wi-Fi är påslaget (grönt).
- Se till att du försöker ansluta till rätt nätverksnamn (SSID). En blå bock visar vilket nätverk du är ansluten till.
- Tryck på (i)-symbolen bredvid ditt nätverk. Kontrollera att “Anslut automatiskt” är aktiverat om du vill att den ska ansluta av sig själv.
Kontrollera räckvidd och lösenord
- Se till att du är inom räckvidd för Wi-Fi-routern. Signalen blir svagare ju längre bort du är.
- Om du uppmanas ange lösenord, skriv in det korrekt. Får du felmeddelande trots rätt lösenord, prova att starta om både din iPhone och routern (se nedan) och försök igen. Om du glömt lösenordet behöver du kontrollera routerns inställningar eller kontakta den som administrerar nätverket.
Kontrollera routern och modemet
Problemet kan ligga i din nätverksutrustning.
- Kontrollera att din Wi-Fi-router är ansluten till modemet och att båda enheterna är påslagna (kontrollera lamporna).
- Starta om routern och modemet: Dra ut strömkablarna till båda enheterna, vänta minst 30 sekunder, och koppla sedan in dem igen. Vänta tills de har startat helt (kan ta några minuter) innan du försöker ansluta med din iPhone igen.
Kontrollera iOS Wi-Fi-rekommendationer
- Ibland kan din iPhone upptäcka problem med nätverket. Titta under nätverksnamnet i Inställningar > Wi-Fi. Om du ser ett meddelande som “Ingen internetanslutning” eller liknande, tryck på nätverket för mer information. Problemet ligger då troligen hos din internetleverantör eller router.
Testa med andra enheter / annat nätverk
- Fungerar andra enheter? Prova att ansluta en dator eller annan mobil till samma Wi-Fi-nätverk. Om inga enheter kan ansluta till internet ligger felet hos nätverket/internetleverantören.
- Fungerar din iPhone på andra nätverk? Prova att ansluta din iPhone till ett helt annat Wi-Fi-nätverk (t.ex. hos en vän eller på ett café). Om den kan ansluta där, ligger problemet troligen med ditt hemnätverk eller dess inställningar. Om den inte kan ansluta till något Wi-Fi-nätverk, kan felet ligga i din iPhone.
Ibland kan din iPhone upptäcka problem med nätverket. Titta under nätverksnamnet i Inställningar > Wi-Fi. Om du ser ett meddelande som “Ingen internetanslutning” eller liknande, tryck på nätverket för mer information. Problemet ligger då troligen hos din internetleverantör eller router.
Felsökning för Mobildata
Om problemet är att du inte kan använda internet via mobilnätet (3G/4G/5G):
Kontrollera mobildata-inställningar
- Gå till Inställningar > Mobilnät.
- Kontrollera att reglaget för Mobildata är påslaget (grönt).
- Kontrollera inställningar för Roaming om du är utomlands (under “Alternativ för mobildata”).
Kontrollera täckning och operatörsstatus
- Titta på signalstyrkan (staplarna) högst upp på skärmen. Är du på en plats med känd dålig täckning?
- Kontrollera om din mobiloperatör har driftstörningar i ditt område (kolla deras hemsida eller kontakta kundtjänst).
Kontrollera SIM-kortet
- Prova att ta ut och sätta tillbaka ditt fysiska SIM-kort. Se till att det sitter korrekt.
- Om du använder eSIM, kontrollera att abonnemanget är aktivt. Du kan prova att tillfälligt stänga av och slå på eSIM under Inställningar > Mobilnät.
- Om möjligt, testa ditt SIM-kort i en annan telefon, eller ett annat SIM-kort i din iPhone, för att se om felet följer kortet eller telefonen. Kontakta din operatör om du misstänker fel på SIM/eSIM.
Återställ nätverksinställningar (Påverkar båda)
Detta är ett mer drastiskt steg som ofta löser envisa anslutningsproblem, men det nollställer mycket.
- Gå till Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ iPhone > Nollställ.
- Tryck på Nollställ nätverk. Du kan behöva ange din lösenkod.
- Vad händer? Detta raderar alla sparade Wi-Fi-nätverk och lösenord, mobilnätsinställningar (inklusive APN om du angett manuellt) och eventuella VPN-konfigurationer. Du måste ansluta till Wi-Fi-nätverk på nytt efteråt.
När ska man söka professionell hjälp?
Om du fortfarande har problem med att ansluta till Wi-Fi eller mobildata efter att ha provat alla dessa steg:
- Om problemet verkar ligga hos nätverket: Kontakta din internetleverantör (för Wi-Fi-problem hemma) eller mobiloperatör (för mobildata- eller täckningsproblem).
- Om problemet verkar ligga i din iPhone: Om telefonen inte kan ansluta till något Wi-Fi-nätverk, eller om mobildata aldrig fungerar trots fungerande SIM och täckning, kan det finnas ett problem med telefonens antenner eller annan hårdvara.
Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av hårdvarurelaterade anslutningsproblem på din iPhone.
Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.
Källhänvisning
Felsökningssteg för Wi-Fi baserade på information från Apple Support. Steg för mobildata är baserade på allmän felsökningspraxis för iPhone.