Guide: Problem med Wi-Fi eller mobildata på Google Pixel?

Kan din Google Pixel inte ansluta till Wi-Fi, eller fungerar inte mobilsurfen som den ska? Anslutningsproblem kan bero på inställningar i telefonen, problem med nätverket eller din operatör. Denna guide går igenom vanliga felsökningssteg för både Wi-Fi och mobildata på Pixel.

Grundläggande kontroller och omstarter (Gäller båda)

Börja med dessa generella åtgärder.

Kontrollera Flygplansläge

  • Se till att Flygplansläget är avstängt. Öppna Snabbinställningar (svep ner från toppen) och kontrollera att flygplansikonen inte är aktiv. Du kan också prova att slå på och av det igen för att nollställa anslutningarna.

Starta om din Pixel-telefon

  • En omstart löser ofta tillfälliga mjukvaruproblem.
    • Pixel 5a och tidigare: Håll av/på-knappen nedtryckt ca 30 sekunder.
    • Pixel 6 och senare: Håll av/på-knappen och volym upp-knappen inne några sekunder, tryck sedan Starta om.

Kontrollera systemuppdatering

  • Se till att din Pixel har den senaste Android-versionen. Gå till Inställningar > System > Programvaruuppdatering och tryck Sök efter uppdateringar.

Kontrollera Datum och Tid

  • Felaktig tid kan ibland störa nätverksanslutningar. Gå till Inställningar > System > Datum och tid och se till att Ange tiden automatiskt är aktiverat.

Felsökning för Wi-Fi

Om problemet specifikt gäller trådlösa nätverk:

Kontrollera Wi-Fi-inställningar på telefonen

  1. Gå till Inställningar > Nätverk och internet > Internet.
  2. Kontrollera att reglaget för Wi-Fi är påslaget.
  3. Se till att du försöker ansluta till rätt nätverksnamn. Kontrollera signalstyrkeikonen bredvid namnet.

Kontrollera räckvidd och lösenord

  • Se till att du är inom räckvidd för Wi-Fi-routern.
  • Om nätverket är lösenordsskyddat, ange korrekt lösenord (skiftlägeskänsligt).

Glöm och återanslut nätverket

Detta kan lösa problem med sparade inställningar och hjälper även till att få fram inloggningssidor på offentliga nätverk.

  1. Gå till Inställningar > Nätverk och internet > Internet.
  2. Tryck på Sparade nätverk (längst ner).
  3. Tryck på nätverket du har problem med.
  4. Tryck på Glöm.
  5. Gå tillbaka till listan över tillgängliga nätverk, välj nätverket igen och ange lösenordet på nytt.

Kontrollera routern och modemet

Felet kan ligga i din nätverksutrustning.

  1. Kontrollera att router och modem är påslagna och har internetanslutning (kontrollera lampor).
  2. Starta om dem genom att dra ur strömkablarna i ca 30 sekunder, koppla in dem igen och vänta tills de startat helt.

Testa med andra enheter / annat nätverk

  • Fungerar andra enheter på samma Wi-Fi? Om inte, kontakta din internetleverantör.
  • Fungerar din Pixel på andra Wi-Fi-nätverk? Om ja, ligger problemet troligen i ditt vanliga nätverk. Om nej, kan felet ligga i telefonen.

Felsökning för Mobildata

Om problemet är att du inte kan använda internet via mobilnätet:

Kontrollera mobildata-inställningar

  1. Gå till Inställningar > Nätverk och internet > SIM-kort (eller välj ditt SIM-kort om du har flera).
  2. Se till att Mobildata är påslaget.
  3. Kontrollera inställningen för Roaming om du är utomlands.
  4. Kontrollera eventuella Datavarningar och -gränser.

Kontrollera nätverksläge och APN

  1. Under SIM-kortsinställningarna (se ovan), tryck på Önskad nätverkstyp. Se till att ett automatiskt läge (t.ex. 5G (rekommenderas) eller LTE) är valt.
  2. Tryck på Åtkomstpunktsnamn (APN). Normalt ska du inte behöva ändra här, men du kan trycka på menyn (tre prickar) och välja Återställ till standardinställningar. Kontakta din operatör vid osäkerhet.

Kontrollera täckning och operatörsstatus

  • Kontrollera signalstyrkan i statusfältet.
  • Kolla din mobiloperatörs hemsida för eventuella driftstörningar.

Kontrollera SIM-kortet (Fysiskt eller eSIM)

  • Fysiskt SIM: Prova att stänga av telefonen, ta ut SIM-kortet, kontrollera att det är rent och oskadat, och sätt tillbaka det ordentligt.
  • eSIM: Kontrollera att abonnemanget är aktivt under SIM-kortsinställningarna. Du kan prova att tillfälligt inaktivera och återaktivera eSIM.
  • Kontakta din operatör om du misstänker fel på SIM-kortet/eSIM-profilen.

Mer avancerad felsökning (Påverkar båda/flera)

Om problemen kvarstår:

Återställ nätverksinställningar

Detta nollställer Wi-Fi, mobildata och Bluetooth utan att radera annan data.

  1. Gå till Inställningar > System > Återställningsalternativ.
  2. Tryck på Återställ wifi, mobildata och Bluetooth.
  3. Bekräfta genom att trycka Återställ inställningar. Du måste ansluta till Wi-Fi och para Bluetooth-enheter igen efteråt.

Testa i Säkert läge (Felsäkert läge)

För att se om en nedladdad app stör anslutningarna.

  1. Öppna strömmenyn (håll inne strömknappen).
  2. Tryck och håll fingret på alternativet “Stäng av”.
  3. Tryck OK för att starta om i Säkert läge.
  4. Testa Wi-Fi och mobildata. Om det fungerar nu, orsakas problemet troligen av en tredjepartsapp. Starta om normalt och avinstallera nyligen tillagda appar tills felet försvinner.

När ska man söka professionell hjälp?

  • Kontakta först din leverantör: Om felsökningen pekar mot problem med ditt Wi-Fi-nätverk hemma (kontakta internetleverantör) eller mobilnätet (kontakta mobiloperatör).
  • Om felet verkar ligga i din Pixel: Om telefonen har problem med alla Wi-Fi-nätverk, eller om mobildata inte fungerar trots fungerande SIM och bekräftad täckning/tjänst från operatören, kan det vara ett hårdvarufel.

Vi på lagamobil.se kan hjälpa till med felsökning av hårdvarurelaterade anslutningsproblem på din Google Pixel.

Kom in till vår verkstad i Farsta Centrum för en diagnos, eller boka en felsökningstid på länken nedan.

Källhänvisning

Felsökningssteg för Wi-Fi baserade på information från Google Pixel Hjälp. Steg för mobildata är baserade på allmän felsökningspraxis för Pixel/Android.